Není B.A.S.E. jako B.A.S.E. aneb jaké jsou disciplíny base jumpingu (2.díl)

25. 6. 2014

B.A.S.E. létání v kombinéze 

Wingsuit

Wingsuit řídíte celým tělem. Sklápěním a roztahováním křídel kontrolujete rychlost letu, mírným natáčením hlavy a winglet volíte směr. Pozice trupu, ramen, kolen ovlivňuje průběh letu. Chcete-li vědět jak, zkuste chvilku pozorovat ptáky, ideálně dravce, třeba káňata, která s oblibou předvádí své kousky nad lesem nebo loukou. Uvidíte, že jediná část jejich těla nezahálí a jejich let je perfektní.

Umíte řídit, zvolte si linii přímo do volného prostoru na maximální rychlost, překonejte co nejdelší vzdálenosti, nebo vytvořte časově nejdelší let. Můžete si hrát s terénem a přirozenými překážkami, které pro vás nachystala příroda. Pozor, všechny tyto překážky jsou obvykle tvrdší než vaše tělo a dokážou šeredně „pocuchat fasádu“.

Terrain flying - přibližování se k terénu pod sebou

Přelety v malých výškách nad terénem se stávají velkou výzvou. Právě při tomto druhu létání zahynulo v posledních letech hodně vynikajících pilotů (pokus o přelet ledovce ...) Po odskoku musí pilot nabrat dostatek rychlosti, aby dokázal přeletět místa, která jsou třeba jen lehce svažitá nebo zcela rovná, než se opět dostane do volného prostoru. Minimální výška se může pohybovat až okolo 10m nad terénem. Zde neexistuje možnost zachránit se otevřením padáku, jste příliš nízko.

Proximity flying - přibližování se ke skalním útesům, masivům

Pilot letí v těsné blízkosti skály. Vzdálenost mezi ručním křídlem a skálou se může pohybovat až kolem 0,5 m, což je při rychlosti 180km/h skutečný fofr.

Oba typy létání vyžadují vysokou schopnost koordinace těla, rychlé rozhodovací procesy, znalosti podmínek v daném místě, představu o meteorologii a fyzice. Co když celý den pere slunce do skalní stěny, nad níž se nachází exit? Jak se skáče v nadmořské výšce nad 3000m.n. m.? Co znamená katabatické a anabatické proudění vzduchu….?

Freeride ski B.A.S.E.

Disciplína vytvořená sloučením free ride lyžování a padání. Užíváte si svoji „ lajnu“ ve volném terénu, vysoko v horách a jste jediní, kdo si dovolí „počmárat“ panenský sníh. S padákem na zádech můžete plánovat trasu přes vysokou skalní stěnu. Nezní to lákavě a snadně? Bohužel, samotný free ride je náročný na trénink, fyzickou zdatnost, koordinaci pohybů, dovednost správně odhadnout terén i momentální sněhové podmínky. Pokud přidáte B.A.S.E., musíte poctivě zvažovat i volbu exitu, směr a rychlost větru, který je důležitý pro správné otevření padáku. Nezbytný je kvalitní free ride trénink a zároveň trénink klasického B.A.S.E.

Wingsuit Ski B.A.S.E.

Zatím poslední disciplínou je Wingsuit Ski B.A.S.E., který bývá považován za vrchol tohoto sportu. Krom lyží a padáku musíte zvládnout i pilotování wingsuitu.

Wingsuit pro Ski B.A.S.E. je upravený, aby bylo možné zapnout boty do vázání (při běžném B.A.S.E. se přes špičku boty přetáhne botička umístěná na konci křídla a tím se křídlo napne). Pro usnadnění odskoku se často používá nájezdová rampa. Létání s lyžemi na nohou se stále vymyká proveditelnosti, proto ihned po opuštění stěny se skokan sbalí do dvou až tří salt, při nichž odhodí lyže. Jakmile má volné nohy, napne křídla a letí. Winguit Ski B.A.S.E. je náročný na fyzickou připravenost pilota, jeho akrobatické dovednosti, lyžařský um, ovládání padáku a wingsuitu. Tato disciplína má poměrně vysokou spotřebu lyží. Toto odvětví se zatím nedočkalo široké obliby.

B.A.S.E. je stále mladý a rozvíjející se sport. Mnoho jumperů se snaží posouvat limity ve všech výše uvedených disciplínách. Ve wingsuitových disciplínách můžeme objevovat nové linie letu a hranice lidských možností díky stále novým a výkonnějším modelům kombinéz. S lepším vybavením lze přeletět delší vzdálenost, snadnější řízení dovolí přiblížit se ke skále nebo se snést nad terén, ale nejsme ani ptáci ani letadla. Nemáme nic, co by nás dokázalo vrátit zpět na oblohu. Létáme jen díky zemské přitažlivosti a ta nás táhne dolů. Jakýkoli manévr ve vzduchu znamená buď ztrátu rychlosti, nebo výšky, navíc je třeba počítat s prouděním větru a vzdušnými turbulencemi…. Za adrenalinem se skrývá hodně fyziky a matematiky.

V minulosti přišla řada lidí o život proto, že nebyli dostatečně proškolení, trénovaní nebo jako začátečníci nedokázali vyhodnotit situaci a podmínky. Tak je tomu dodnes. Na druhé straně přibývá úmrtí zkušených pilotů, za nimiž stojí technicky a technologicky dokonalejší vybavení. Letěli volně a ladně, jen zapomněli, že nejsou ptáci.

Závody WBR – WORLD BASE RACE

Člověk je tvor soutěživý, a tak začal pořádat soutěže v létání v kombinéze. Hodnotí se objektivně měřitelné výkony – tedy nejčastěji čas. Vítěz musí překonat danou vzdálenost v co nejkratším čase, tedy vyvinout co nejvyšší rychlost. Startuje se obvykle z vystavěné rampy. Do vlastního závodu se probojuje pouze 16 borců. Všichni musejí prokázat letecké dovednosti absolvováním tří (někdy až pěti) nominačních skoků. Závod probíhá vyřazovací formou – rychlejší ze dvojice postupuje do pavouka.

Závody pořádané na mezinárodní úrovni (zejména proto, že menší země nedisponují velkým počtem závodníků) jsou regulovány přísnými pravidly. Jde zejména o výšku otevírání padáku, absolutní zákaz jakýchkoli akrobatických prvků, přistání mimo vyznačenou plochu… Kdo poruší je automaticky a bez diskuze diskvalifikován.

Děkujeme firmě The North Face za spolupráci a poskytnutí všech materiálů.

O čem příště? Evropské lokality vhodné na base jumping. 

Váš Martin Trdla

Z naší redakce: Chystáme rozhovor s Martinem Trdlou. Pokud mu chcete položit pár otázek, napište je do Diskuze a my se zeptáme za Vás!

Galerie k článku

Diskuze

Zatím zde nejsou žádné příspěvky